دانشگاه جامعه پرداز و جامعه پردازی دانشگاه
اجتماعیمصلحت قرار تشخیص خسارات نظام ک 605;ع فراوانی و هم گرفته
نسل نخست دانشگاه ها با تمرکز بر روی انتقال معلومات و آموزش به فراگیران، به عنوان دانشگاه آموزش محور شناخته شد.
ست. روایتهایی مرگبار که به این دو حادثه محدود نمی
مدتی بعد دانشگاه ها با تغییر مسیر و اصلاح رویکرد خود از آموزش به تحقیقات، نسل دوم دانشگاهی یعنی دانشگاه پژوهش محور را شکل دادند. با گذر زمان و تغییر انتظارات از بروندادهای دانشگاه و شکل گیری نیازهای نوپدید از سال های نخست دهه هفتاد میلادی نسل جدید دانشگاه ها به عنوان دانشگاه مهارت آموز یا کارآفرین در عرصه ظاهر شد. این نسل جدید دانشگاه ها بر سه پایه شکل گرفت شامل ایجاد اشتغال، کاهش اتکا به اعتبارات و منابع دولتی و توانمند سازی دانش آموختگان بود.
86; دو رویدادِ به ظاهر بی ارتباط که نشان از یک رویه ثاب
نسل سوم دانشگاه (به تعبیر وسیما Wisema) یا نسل دانشگاه کارآفرین (به تعبیر کلارک Clark) بر خلاف آن چه انتظار می رود که گامی فراتر از نسل اول و دوم دانشگاهی باشد؛ به نظر می رسد برخاسته از نگاه فردمحور و اتکا به منفعت مادی افراد، تعریف و تأسیس شده است. در بهترین حالت ممکن دانش آموخته دانشگاه نسل سوم بهترین کارآفرین خواهد بود. یعنی بستر اشتغال را برای جمعی از جویندگان کار فراهم خواهد کرد؛ ولی آیا به راستی این سطح از مطلوبیت همان وضع ایده آل و موعود است که از دانشگاه می توان انتظار داشت؟! آیا همه آن چه از دانشگاه می توان انتظار داشت همین است؟!
1578; با کشته شدن ۱۰ تن در واژگونی اتوبوس دانشگاه در واح
پرسش دیگر این که با چنین تعریفی از دانشگاه نسل سوم آیا همه دانش آموختگان در حوزه های مختلف از علوم تربیتی تا علوم انسانی تا علوم پایه هم باید محصولی مشابه دانش آموختگان فنی و مهندسی و کشاورزی داشته باشند؟! این دو پرسش تنها بخشی از فهرست بلند پرسش هایی است که در چارچوب دسته بندی دانشگاه ها و توصیف برونداد مطلوب آنها می توان ارائه داد.
به گمانم با بهره گیری از تجارب بدست آمده و کشف نقصان و کاستی نسل های اول و دوم و سوم دانشگاهی باید در پی توصیف جامعی از دانشگاه برآمد که بتوان در پرتو آن توصیف جامع برونداد مطلوبتری از دانشگاه انتظار داشت. بدین ترتیب به جای رابطه خطی میان "دانشگاه و فراگیر" و نیز رابطه خطی میان "دانشگاه و صنعت" و همچنین رابطه مثلثی بین اضلاع سه گانه "دانشگاه، صنعت و جامعه" باید در پی یافتن دال مرکزی و عنصر کانونی کارکردهای عمومی و کارویژه خاص دانشگاه بود که در آن صورت آن دال مرکزی چیزی جز "جامعه" نخواهد بود.
به عبارت دیگر "جامعه پردازی" یا "community producer" فعلاً جامع ترین تعبیریست که می توان برای کارکرد دانشگاه انتخاب نمود. با چنین فرضی رابطه میان اضلاع و دال مرکزی نه یک رابطه خطی و نه یک مثلث با عیار مساوی-الاضلاع آن که مدل مطلوب جامعه محور خواهد بود.
در این مدل جامعه پردازی نه یک ضلع از مثلث بلکه نقطه کانونی آن را تشکیل خواهد داد و مدل مطلوب و مبتنی بر مأموریت بنیادین دانشگاه به شکل رابطه سه مثلث دانشگاه، صنعت و دولت خواهد بود.
دانشگاه جامعه پرداز، دانشگاهی خواهد بود که همه مسائل جامعه را مسائل خود می داند و تمام ظرفیت خود را برای حل آنها به خدمت می گیرد. در چنین وضعیتی در کنار معیشت، رفاه و اشتغال شهروندان جامعه، تعالی و اخلاق و مهربانی اهمیت پیدا خواهد کرد و در کار آسایش زندگی آرامش روانی هم تأمین خواهد شد.
دانشگاه جامعه پرداز کانون خانواده را نقطه عزیمت پردازش مسائل جامعه تلقی خواهد کرد و قوام خانواده را موجب تعالی جامعه خواهد دانست.
با چنین توصیفی از دانشگاه، 1- انتظارات ما از بروندادهای آن تغییر خواهد کرد. 2- به طور طبیعی شاخص های ارزیابی دانشگاه ها اصلاح خواهد شد. 3- نظام رتبه بندی دانشگاه ها چیزی غیر از نظام رتبه بندی کمی نگر ماشینی فعلی خواهد بود.
مداقه در برخی شاخص ها و بعضی از نظام های رتبه بندی انسان را بر آن می دارد که آنها را رقابت بر سر هیچ توصیف نماید. 4- نهایتاً کارکرد مورد انتظار از دانشگاهیان و نظام ارزیابی عملکرد ایشان گونه دیگری خواهد بود....
*سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان
متولیان برای کلاس این و دانش که تغییر 575;ن یک گاه حوزه
مرجع خبر: تابناک - اجتماعی
دانشگاه و پردازی جامعه , دانشگاه پرداز جامعه دانشگاه , دانشگاه پردازی و جامعه , پرداز جامعه دانشگاه پرداز , جامعه دانشگاه دانشگاه پرداز , جامعه جامعه پرداز و , و جامعه جامعه دانشگاه
- رقابت عجیب قربانیان الکل و کرونا به مدد شیمی!
- چرا برخی مردم کرونا را جدی نمیگیرند؟
- سیگاریها بیشتر در معرض خطر کروناویروس هستند
- تنفس هوای ناسالم برای گروههای حساس در تهران
- آموزش از راه دور در تلویزیون آغاز میشود
- وزیر بهداشت: هفته سختی پیش روی داریم؛ حتی در شهرهایی که بیماری گزارش نشده / قرنطینه کردن روش علمی نیست/ تدبیر برای زندانیان کم خطر و بیمار و همچنین توزیع آزاد ماسک و مواد ضدعفونی کننده/ اعتکاف برگزار نمیشود
- تشریح وضعیت کووید19 از زبان رییس سازمان جهانی بهداشت
- چرا همه مدارس تهران تعطیل شد؟
- حاج قاسم یک هفته قبل از شهادت وعده کرد به مشهد بیاید و وفای به عهد کرد/ دست آخر در جایی به خاک سپرده شد که خودش میخواست/ در این نکته که وصیت کرد «سرباز قاسم سلیمانی» اشتهار یابد یک درس زندگی است
- اخطار هواشناسی درباره احتمال وقوع بهمن
یه عالمه برنامه فال و طالع بینی🌬 رو داخل موبایلت📲 داشته باش 🚀
✅ با این کانال دیگه برای فال و طالع بینی و سرکتاب و اینها دنبال جایی نمیکردی 👇 رایگان هم هست ها💅 | ||||||
تلگرام |
سروش |
روبیکا |
آی گپ |
ایتا |
بله |
فال قهوه |
طالع بینی ازدواج |
کف بینی آنلاین |